Outstock

Vad är konverteringsgrad och varför du bör mäta den

Konverteringsgrad

Vad är konverteringsgrad och varför du bör mäta den

Vad är konverteringsgrad?

Det är ett mycket viktigt nyckeltal att mäta då den ger dig en måttstock på hur väl allt från en kampanj fungerar till hur väl din webbsida är uppbyggd. Säg att du har en kampanj på Facebook där du har en räckvidd på 10000 personer. Av dessa 10000 personer så klickar 400 på din annons. Då har du 400/10000 = 0,04 = 4 % Konterteringsrate på din annons. Sedan har vi ett ännu viktigare nyckeltal som mäter konverteringsgraden för alla kampanjer på din sida. Detta är speciellt viktigt om du genomför kampanjer på olika plattformar och vill ta fram data och vad som fungerar bäst och vilka kampanjer som inte fungerar. Så om du har en total konverteringsgrad på din sida på 2 %, då innebär det att för varje 100:e person som besökt den har 2 konverterat. Antingen genom ett köp eller ett lead. Exempelvis ökade vi Träningsmat nyttiga matlådor från ca 0,89 % i konverteringsgrad till i genomsnitt 2,8 %, vilket mer en en fördubbling i försäljning.

Vad är en bra konverteringsgrad?

En bra konverteringsgrad på ligga på mellan 2 till 5 procent. Man brukar säga att ligger den under 2 problem så finns det något allvarligt fel någonstans. Då gäller det att gå genom såväl kampanjerna man genomför samt titta på UX/UI webbsidans uppbyggnad, betalningsmetoder med mera. Sedan finns det företag som har en konverteringsgrad på upp till 25 procent med de är väldigt få och har oftast en hög varumärkeskännedom hos den breda allmänheten. Så spåra din konverteringsgrad. Detta nummer hjälper dig att avgöra om och när en ändring av webbplatsens text, design, form etc. kan behövas. Lycka till! Och skulle du behöva hjälp med detta så tveka inte att kontakta oss!