Logo outstock Transparent

Digital marknadsföring företag 2023

Digital marknadsföring företag 2023

Digital marknadsföring företag som riktar sig till andra företag (B2B) skiljer sig något från digital marknadsföring som riktar sig till konsumenter. Den största skillnaden är ofta värdet på en konvertering och tidscykeln det tar att få en affär. Vi kommer här gå genom några koncept som skiljer så åt i digital marknadsföring företag till företag och vad du bör tänka på.

Viktiga koncept inom digital marknadsföring för företag

Här är de vanliga sätten man arbetar med digital marknadsföring mot företag, B2B.

SEO och Sökmotoroptimering är en viktig taktik för B2B företag som vill synas högt upp i sökresultaten när potentiella kunder söker efter produkter eller tjänster inom branschen. B2B företag kan optimera sin webbplats och använda sig av sökord som är relevanta för deras kunder. Detta är inget nytt under himlen utan det används flitigt av både B2B och B2C företag.

Sociala medier är ett också vara ett kraftfullt verktyg för B2B företag för att bygga sitt varumärke och kommunicera med potentiella kunder. LinkedIn är en populär plattform för B2B företag då det är den största sociala plattformen där företag kan dela innehåll och nätverka med andra företag inom sin bransch. Dessutom är det ett bra verktyg för att prospektera och rikta sin digitala marknadsföring mot rätt företagskunder. 

Content marketing är alltid relevant för B2B företag och deras digitala marknadsföring och varumärkesbyggande. Genom att skapa högkvalitativt innehåll som riktar sig mot specifika segment och problem som deras kunder står inför, kan B2B-företag bygga trovärdighet och stärka sina varumärken. Det kan också hjälpa till att positionera företaget som en expert inom sin bransch.

E-postmarknadsföring är ett effektivt verktyg för B2B-företag att hålla kontakten med sina kunder och locka nya. Företagen kan använda sig av personligt utformade e-postmeddelanden som riktar sig till specifika segment och problem som deras kunder står inför.

En annan strategi som B2B-företag kan använda sig av är account-based marketing. ABM innebär att företag riktar sig mot specifika kunder med hög precision, istället för att försöka nå ut till en bredare publik. Detta kan hjälpa till att öka konverteringsfrekvenserna och förbättra ROI för marknadsföringskampanjer.

Nyfiken på hur du kan nyttja detta?

Kontakta oss för ett strategimöte.

Omnichannel är här för att stanna

Omnichannel marknadsföring är en strategi där företag använder flera olika digitala marknadskanaler och plattformar för att kommunicera med kunderna och skapa en enhetlig upplevelse oavsett var kunden befinner sig i köpprocessen.

Detta innebär att företag skapar en integrerad upplevelse mellan olika kanaler, som till exempel butiksbesök, sociala medier, e-handelsplattformar och mobilapplikationer. Genom att samordna informationen och marknadsföringen på alla dessa kanaler kan företaget ge kunden en sammanhängande och konsistent upplevelse som stärker varumärket.

En viktig del av omnichannel marknadsföring är att samla in data om kunderna och deras beteenden på olika kanaler, för att kunna skapa relevanta och personliga upplevelser som är anpassade till varje kund. Denna data används sedan för att anpassa marknadsföringsbudskap, erbjudanden och kampanjer för att maximera kundengagemang och konverteringar.

Omnichannel marknadsföring har blivit alltmer viktig i dagens marknadsföringslandskap, då konsumenter använder en mängd olika kanaler för att göra köp och interagera med varumärken. Genom att skapa en enhetlig upplevelse över alla dessa kanaler kan företag öka kundlojaliteten, förbättra kundupplevelsen och öka försäljningen.

Identifiering av anonyma webbplatsbesökare

Detta har varit på tapeten under hela 2022 med utfasande av 3:e part cookies. De flesta digitala B2B marknadsinsatser för att identifiera annars anonyma besökare har förlitat sig på IP-adresser eller webbformulär. Nu kommer Mobile Monkey, som påstår sig kunna identifiera 15% – 30% av webbesökarna genom att närma sig problemet ur ett konsumentperspektiv. Mobile Monkey började med en produkt riktad till B2C marknadsförare, men insåg snart att de också hade en B2B-möjlighet. Deras tjänst matchar dina webbesökare till deras databas med individer som väljer att delta från ett nätverk av partners. Detta är ganska positivt då besökarnas ankomst till din webbplats sannolikt är en tillräckligt stark indikator att de har kommit en bit på köpresan.

Intressant? Kontakta oss för mer information eller boka ett möte

Dela nu

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp