Logo outstock Transparent

Över 50 miljarder i bortkastade annonspengar 2022

digitala annonser slösande

Next&Co har släppt sin årliga Digital Media Wastage-rapport om bortkastade annonspengar som har avslöjat att annonsörer kastade bort hela drygt 56,6 miljarder av sina budgetar för digitala annonsutgifter för 2022.

Siffran representerar 41 % av de totala utgifterna för digitala annonser på 140 miljarder som spenderades på digitala annonskampanjer 2022 och är betydligt högre än de 28 miljarder som slösades bort 2021.

John Vlasakakis, medgrundare av Next&Co menar att “med annonskostnaderna som ökar från år till år kämpar varumärken för att hänga med i de innovationer som de flesta reklamplattformar erbjuder. Det visar att många företags interna resurser inte överensstämmer med bästa praxis eller visar reklam som inte är lönsam eller hållbar.” Du kan läsa mer här

Vad är bortkastade annonspengar?

Bortkastade annonspengar refererar till pengar som spenderas på reklam som inte ger önskat resultat eller avkastning. Det kan till exempel innebära att man spenderar pengar på att annonsera till en publik som inte är intresserad av ens produkt eller tjänst, eller att man väljer en ineffektiv annonseringskanal som inte genererar tillräckligt med klick eller konverteringar.

Det är viktigt att företag noggrant överväger sin målgrupp och annonseringsstrategi för att undvika att slösa bort pengar på reklam som inte ger tillräckligt med avkastning. Genom att använda data och analys kan man identifiera vilka annonseringskanaler som fungerar bäst för ens målgrupp och anpassa annonseringsstrategin därefter. Siffrorna tyder entydligt på att att så är fallet. 

Vad kan du göra för att minska bortkastade annonspengar?

Det finns några åtgärder du kan göra direkt för att minska bortkastade annonspengar om ni inte får ut vad ni borde av era annonser och kampanjer. 

Målgrupp
Definiera din målgrupp tydligt och ta sedan reda på vart dem finns. Det är viktigt att veta vilka som är dina potentiella kunder och vilken typ av annonser de svarar bäst på. Genom att förstå din målgrupp kan du rikta din annonsering till dem och undvika att slösa pengar på personer som inte är intresserade av din produkt eller tjänst.

Google Ads och SEM
Jag ser detta dagligen, både av människor i branschen och bland nya kunder. Felinställningar på Google Ads som stod för en stor del av kakan av bortkastade annonspengar. Jag pratade en tandläkare i Göteborg som ansåg att han hade stenkoll på Google Ads och SEO. Dock annonserade han under nyckelordet “tandläkare” med bred matchning som självfallet åt upp hela hans dagsbudget snabbt istället för exakt matchning på [tandläkare göteborg] som ändå hade över 3000 sökningar per månad. Om du annonserar på sökmotorer som Google är det viktigt att använda relevanta sökord, rätt konfigurering, annonser med med hög kvalité för att nå ut till rätt personer. 

A/B-testning
Använd A/B-testning för att testa olika versioner av dina annonser. På så sätt kan du identifiera vilka som fungerar bäst för din målgrupp och kan skala upp de budgeten för de annonser som faktiskt ger resultat. Notera att en ökning av annonsbudgeten också kan få motsatt effekt, men mer om det i en ny artikel. Genom att göra mindre förändringar i dina annonser och jämföra resultaten kan du optimera dina annonser och minska bortkastade annonspengar.

Digital Analytics
Mät Mät och Mät resultaten. Det är viktigt att hela tiden kontrollera resultaten av dina annonser för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Gör om det som inte fungerar eller och skala upp de som fungerar. Genom att använda verktyg som Google Analytics kan du få en bättre förståelse för hur dina annonser presterar och justera din annonseringsstrategi därefter.

Att välja rätt annonseringskanaler är också superviktigt. Det är viktigt att välja de kanaler där din målgrupp är mest aktiv. Om din målgrupp till exempel är mer aktiv på sociala medier än på sökmotorer, så kan det vara mer effektivt att annonsera på sociala medieplattformar istället för på sökmotorer. Genom att välja rätt kanaler kan du öka chansen att nå ut till din målgrupp och minska bortkastade annonspengar

Kontakta oss för en gratis revision av era annonskonton

Dela nu

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp